Den nya sunda träningen


Jag heter Helena, är 25 år och tränar idag regelbundet 4-5 dagar i veckan. Fram tills jag var 20 var jag en aktiv träningsmotståndare. Jag hade inte riktigt greppat varför man bör träna. Det var ju bara jobbigt, tråkigt och dyrt. Det var ju mycket skönare att sitta i soffan, titta på serier och lägga pengarna på ett par nya skor samtidigt väsandes ”hurtbulle” åt folk som joggade förbi utanför. Jag tyckte att jag mådde bra i det. Det var bekvämt. Men jag hade en stark kroppsångest och jag var väldigt ofta sjuk och trött. Och vad är det som botar den typen av problem? Träning! och tänk om jag hade vetat om hemligheten då.

All fysisk aktivitet räknas.

Där. Enkelt. Varför sa ingen det till mig när jag var 15 år? Den där inbillningen om att du måste köra ett välupplagt gympass på en timme med maskiner du inte kan eller kunna springa si och så långt på under X antal minuter – släpp det. Känns inte det lockande är det helt enkelt inte det du ska göra heller. Träning ska vara kul och allt som får upp din puls kan du egentligen räkna som träning.

Bara de senaste året så har synen på träning gått mer åt det här hållet. Program som Kalle Zackari Wahlströms Svett Och Etikett visar på olika former av träning för att du ska inspireras att hitta något du tycker är kul. Hans fru Brita Zackari har startat ett instagramkonto som heter i_hate_workouts som fokuserar på hur du gör din träning så kort och enkel som möjligt och att det är okej att fuska och skippa den där sista övningen om du inte orkar. Paolo Roberto sa i nyhetsmorgon att ”att vara vältränad ska inte vara en bestraffning” och menade på att du inte måste gå på en sträng diet eller avstå från onyttig mat och fika, är du sugen på en pizza/chips/bulle så ät en, men att man ska använda sunt förnuft och se till att det kanske är en per vecka istället för en varje dag.

Träningstrenden just nu är mer förlåtande än vad den har varit och det känns jäkligt sunt, tycker jag. Du ska vara snäll mot dig själv och din kropp. Det inkluderar träning för att hålla dig frisk, pigg och slippa få ont i kroppen. Och det finns hundratals sätt att träna på och det behöver inte kosta en enda krona eller ta mer än 10 minuter. Det kan vara i ditt hem, på ett gym, i en danssal, utomhus, i simhallen eller vart som helst. Och idéer och övningar finns överallt!

Heja den nya träningstrenden!

————————————————————

Vad Helena tränar:

Jag tränar sedan nästan 1 år tillbaka med fitnessblender.com, ett par i USA som har över 500 gratis träningsvideor i varierad längd och intensitet på sin sida. Där betalar jag ca 18 dollar för ett upplagt träningsprogram där de har satt ihop ett 8 veckors schema á fem pass i veckan utifrån sina gratispass för att man ska få ut så mycket som möjligt. Det gör att jag sparar tid eftersom jag och min sambo tränar tillsammans hemma och slipper planera passen själva. En dag i veckan går jag även på yoga, vilket jag fastnade för totalt för två och ett halvt år sedan. Det roligaste med träningen tycker jag är när jag märker att jag klarade en övning som jag inte fixade för en månad sen eller när jag orkar göra några extra armhävningar än sist! Små steg, men framåt. Det är en himla härlig belöning.





34 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

vad känner du nu?

..mina morgontankar om kommunikation och vad som egentligen behöver sägas. känslor Jag pratar alltid om känslor - med alla klienter, på varje yogaklass och i all kommunikation utåt. Det är ju inte så

Hälsan på Gotland AB

Org.nr: 559085-8816
Innehar F-skattsedel
Swish 123- 69 159 04