Att försöka tillåta

Upprepning är min starka sida..


Du har säkerligen återkommande känslor som är jobbiga, liksom jag har. Vi blir liksom aldrig av med dem. Det ännu jobbigare är att vi inte heller ska bli av med dem, utan vi SKA ha dem kvar. Smaka på den du..

För är det inte egentligen så att du har tillägnat år till att försöka bli kvitt den där känslan? Testat både det ena och det andra, men istället mer eller mindre känt dig misslyckad varje gång den återkommit..


Läs texten på bilden med den känslan som du har haft varje gång du känt dig så där misslyckad.

att tillåta och neutralisera

Vi börjar med det här med att neutralisera - vad menar jag egentligen med det?

Jo, det är så att det är väldigt lätt hänt att värdera känslor. Att vara glad är bra och att vara ledsen är dåligt, exempelvis. Men vad händer om du skulle neutralisera känslorna? Att inte värdera dem som bra eller dåliga..

Alla mina yogis tränar varje klass på att känna efter utan att värdera - både fysiskt, själsligt och mentalt. Vi tränar på att se det vi känner, vad det än är, som ett utgångsläge som behöver och ber om olika sätt att mötas på. Oftast handlar det om kärlek. Att möta sig själv med kärlek. (psst! du vet väl att kärlek är lika med acceptans och tillåtelse)


Att neutralisera en känsla innebär att du släpper efter, och att det eventuella hotet då avtar. obs: neutralisera betyder inte att ignorera eller förminska.

Hotet är de tankar som kommer inifrån dig, baserat på den känsla du har. Typ som en reaktion. Ex ”vad dålig jag är, jag är inte bra nog, jag är inte värdefull nog att..”


Att tillåta är egentligen det första steget här, men också det sista. tillåta - neutralisera - tillåta

Det handlar bara om att låta känslan finnas. Att inte på impuls vilja jaga bort den eller döva den med något.

Bara känna och tillåta. Rätt enkelt va? Men jo, det är assvårt ..såklart.

Att då låta den där jobbiga känslan få finnas, och istället välja att möta upp den med ett neutralt ”jaha där kom den känslan igen ja..”, det kommer göra en sån skillnad i din kropp! Typ som om du helt plötsligt är lite öppen och nyfiken istället för dömande och besviken.

Så istället för att då falla slav under hotet, som tankarna kommer med, så finner du dig helt plötsligt rätt så ok med känslan. Ergo - om en känsla kommer utan hotfulla tankar så är det bara en neutral känsla. Den kanske känns jobbig och lockar med hotet (som djävulen själv) men om du bara tänker samma tanke om och om igen så är det bara en känsla.

Läs nu texten igen, men denna gång med en mer neutral och tillåtande ton.

Kan du förstå den skillnaden jag är ute efter att demonstrera?

Den där jobbiga känslan är bara en känsla - ingen sanning. Det har däremot varit dina tankar om den känslan som har blivit som en förstärkning av din värsta mardröm -> att du inte skulle duga som du är.

Så för förtydligande så skriver jag det igen:

Dina känslor ska mötas med tillåtelse och neutralitet. Bryt dina snabba nervbanor i hjärnan som BLIXTSNABBT talar om för dig att du är värdelös. FÖR DET ÄR INTE SANNING - DET ÄR EN LÖGN

Det nervbanorna skapar ju även fysiska reaktioner, som ex knip i magen, spända axlar och nacke eller kollaps i bröstkorgen.


Alla känslor ska få finnas inom dig, du har bara en föreställning om att jobbiga känslor är dåliga. Men det är de inte. Testa att möta dem med tillåtelse nästa gång och se vad som händer..


..och kom ihåg att du är älskad och värdefull, precis så som du är exakt nu ❤️

64 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

vad känner du nu?

..mina morgontankar om kommunikation och vad som egentligen behöver sägas. känslor Jag pratar alltid om känslor - med alla klienter, på varje yogaklass och i all kommunikation utåt. Det är ju inte så

Hälsan på Gotland AB

Org.nr: 559085-8816
Innehar F-skattsedel
Swish 123- 69 159 04