give yourself a break

oj det är så mycket.. det är så mycket som vi anses behöva efterleva och uppleva.

Hur vi ska vara, se ut, må och prestera.


Jag gjorde nyligen ett inlägg på sociala medier om vår mat&sov-klocka, och här kommer en fördjupning gällande grundtanken till inlägget och hur jag förhåller mig till det faktum att vi skolas i att inte lyssna på oss själva.


vi tar det från början

Ja eller jag vet knappt vart eller hur jag ska börja.. vad vill jag ha sagt egentligen? hmm..

Det är just tanken på det här med att vi lär oss att låta bli att tyda kroppens och själens signaler. Det är det som gör mig så ont..


Ta bara det här med vikt till exempel. Jag vet inte hur många jag suttit med som har haft problem med sin vikt, och som TVINGATS bortse från sina egna signaler för att istället lyda andras.

"Du ska äta då och då"

"Du ska äta det här och det där"

"Du ska inte falla för.."

"Du ska inte vilja.."

"Du ska kämpa emot"

"Det normala är.."


Jag hade en tjej som sa att hon kände sig som en labrador, att hon skulle kunna äta ihjäl sig. Nu menade hon inte att hon skulle äta tills hon dog, utan att hon upplevde att hon inte hade några gränser - hon blev helt enkelt aldrig mätt. Tänk skulden hon gick omkring med. Tänk känslan av att aldrig få bli mätt. Tänk hur hon plågade sig själv för att vara så som andra är.


En annan tjej sa att hon skulle kunna göra allt (!!) för att gå ner i vikt. Jag frågade henne om hon skulle känna lika dant om normen sade att just hennes dåvarande vikt var normal, och hon svarade nej. "Nej då skulle jag inte vilja gå ner."


hjärnan är smartare än du kanske tror

Visste du till exempel att hjärnan är så pass intelligent att den under press/stress VILL äta? Att den BEHÖVER äta?

Visst du att bantningskurer är stress?

Förstår du vart jag vill komma?


Anledningen till att hjärnan vill ha sötsaker och snabba kolhydrater är av den enkla anledningen att det är snabb energi.

Här arbetar alltså din hjärna sjukt strategiskt utifrån det faktum att den upplever stress - du kommer behöva snabb energi för att kunna ta dig igenom det som stressar dig.

Den lilla detaljen som din hjärna inte förstår, är att du faktiskt inte direkt är utsatt för livshotande fara. Den tror nämligen att du är det, ex att du ska slåss för ditt liv, färdas länge utan mat eller att du ska ha längre/mer krävande jakter.

Bara ta en stud och fundera över det coola faktum att din hjärna bestämmer sig för vad du vill äta. Och då är det inget annat som tillfredställer suget, eller hur? "Ät mörk choklad istället", säger dem, "då går du ner i vikt". Men inte fan är din hjärna nöjd då?

"Ta en frukt istället". Men vem fan överlever en strid på ett äpple?

Hjärnan kommer alltså leta efter det snabbaste sockret, utifrån de referenser den har. Så om du i tidigare liv har smaskat mycket på mjölkchoklad, bullar och läsk så kommer den att vilja ha likvärdig energi. På så sätt kommer din stress inte att avta (inte så mycket som annars) pga att du äter ex ett päron eller tuggar på torkat kött.

Din hjärna är smartare än så. Och visst blir du lugnare när du får äta som du vill?


Och samma sak gäller när du bantar. Att banta är att försätta kroppen i svält, och det enda hjärnan tänker då är --> MAAAAT!!!! För mat är överlevnad. Mat och sömn är nämligen trygghet, de är några av de mest primära behov vi har.

De flesta som bantat kan nog känna igen sig i det att de hela tiden tänker på nästa mål mat, och att de blir besatta i kalorier och att väga/räkna och på ett eller annat sätt hetsa kring mat.

Du slits i tu. Kroppen, själen och hjärnan lider, men så länge samhället säger att du ser fin ut så stärks ditt självförtroende. Är det värt det?

Tänk om du hela tiden går runt med den där känslan av att aldrig vara mätt, aldrig var nöjd (lugn och trygg) - är du då ändå nöjd, bara för att du är smalare? Hur känns det? Är det balans?


Att småäta är pga stress. Att överäta är pga stress. Att smygäta är pga stress.

Det här är självbevarelsedrifter. Det är överlevnadsstrategier. Det här är hjärnans sätt att ta hand om dig och se till att du har det du behöver.

Hjärnan är som sagt sjukt smart och strategisk, men den förstår inte hela bilden. Det är bara du som kan göra det. Så låt din hjärna få vara så smart och fin som den är. Ät när du är hungrig och sov när du är trött.

Give your brain a break ❤︎


så varför är du stressad?

..och kan du göra något åt det?

Jag är av åsikten att vi inte ska tjafsa med kroppens naturliga signaler. Vi är fan tillräckligt skadade som det är ändå ;)

När du är hungrig så ska du äta. Punkt.


Vad du däremot kan göra, övrig tid, är att se på den stress du upplever. Att gå till botten med den och vilja läka den på ett tryggt sätt.

Så varför är du/upplever du dig stressad?

Kommer det utifrån med förväntningar gällande prestationer?

Är det jobb? Familj? Hem? Ambitioner? Situationer?

Kommer det kanske inifrån? Att din stress är själslig?

Kanske är det en känsla av otrygghet? Eller att inte veta vem du är? Att känna dig oälskad? Att känna att du inte duger som du är? Att inte förstå livets mening? Att inte veta vad ditt nästa (eller kommande) steg är?


Tänk på att hjärnan bara tolkar dina intryck och känslor, den kan alltså inte skapa en egen fri uppskattning av vad som faktiskt sker.

Depression = hjärnan har fastnat i det som varit. Tankarna går runt och försöker laga det som redan skett.
Ångest/oro = din hjärna har fastnat i framtiden. Tankarna går runt och försöker laga det som ännu inte skett.

-- det här är en förenklad förklaring och inte alls 100% vattentät, men den gör det lite enklare att förstå --


Både depression och ångest är stress. Kan det kanske vara där du fastnat, i någon av dem?


Självklart är det mycket av vår hjärna som är lite förlegat. Vi är inte jordbrukare på samma sätt längre. Vi behöver inte slåss för våra liv på samma sätt längre. Vi har lyxen att inte uppleva samma svältperioder. Och vi kan sova hyfsat ostört (alltså inga rovdjur).


Skalmans mat&sov-klocka

Inlägget som jag gjorde handlade alltså om sömn.


Det är väldigt många tycken kring sömn också. Hur länge ska man sova, hur mycket, hur ofta?

"Det måste vara något fel när.."

Och det är oftast studier som görs på sömn, med bra sammanställningar, men de missar den absolut mest avgörande faktorn som finns - tid.

Till exempel så VILL oftast kroppen sova mer under vintern.

Hjärna (igen) registrerar mörket som en indikation om att vi ska vila.

Årstiderna kommer med en mening --> att på vintern håller vi oss inomhus och hämtar kraft inför vårbruk och sommarens produktion. Då är det meningen att vi ska lagra, bunkra, safta, sylta och ta hand om hem och redskap.

Kapha (dosha från ayurveda) är starkare om vintern, och kaphan är lugnare och behöver mer sömn.

Alla har kapha i sig, och så här års är den alltså starkare (även om den inte behöver vara starkast i just dig).

Det är viktigt att sova om du är trött. Inte alltid bara "sparka dig själv i baken" för att fortsätta ånga på. Om din kropp är trött så behöver den återhämta sig, och om du ignorerar signalerna så antar hjärnan att du är utsatt för stress (eftersom att du inte vågar slappna av) och då kommer suget på snabb energi. Känns det igen?


så vad kan man göra?

  1. lyssna på din kropps signaler (fysiskt, själsligt och mentalt)

  2. boka samtal med mig för att reda ut stress, tankar och känslor

  3. ..det här kommer nog inte som en chock, men ja - yoga hjälper på alla plan.

Om allt du är är bra - skulle det då kännas skönare att leva utifrån det?

Om du låter dig själv få äta och sova hur du vill, och samtidigt tar hand om stressen som kanske inte är så farlig som din hjärna tror - skulle du då kunna slappna av mer?

Om du skiter i andras signaler och lever efter dina egna - skulle du då må bättre?


Det här är inte alls enkelt, utan tvärtom. Vi är skolade att inte lyssna på oss själva, utan istället följa en norm.

Men om du provar att faktiskt följa dig själv (bara testa) så lovar jag att det kommer kännas mycket lugnare och tryggare inom dig.

Som jag brukar säga - den bästa yogin är den som leder sig själv.

Så.. give yourself a break ❤︎

Och du får som sagt gärna gilla och/eller kommentera, så att jag vet vilka inlägg som uppskattas ✨🙏🏾✨



77 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

avundsjuka, rädsla och föreställningar

Varför blockeras vi i vårt flow? Varför låter vi andra människor och småsaker komma emellan oss själva och det vi verkligen vill? Jag tror att avundsjuka, rädsla och föreställningar är treudden som v

Hälsan på Gotland AB

Org.nr: 559085-8816
Innehar F-skattsedel
Swish 123- 69 159 04