Räknas bara social spegelbild?

Ja alltså det här med sociala medier.. Nästan efter varje yogaklass kommer det upp bland oss som sitter kvar. "Följer du?" "Har du sett?"

Bilder, videoklipp, inspiration, skrämmande propaganda, söta hundar etc..


Jag har gjort många inlägg gällande sociala medier och huruvida det är något ont eller gott eller vad vi gör det till, men idag ska jag vinkla det mer åt hur det är för oss som företagare.

För hur är det för oss egentligen? Ja..alltså jag kan ju inte svara för andra, men jag ska ge min syn på det. Alltså det JAG ser är alltså inte nödvändigtvis en reflektion av sanningen. Eller ja det är det ju, men alla uppfattar den olika.


Följare

Talar antalet följare om hur bra du är? Säger det något om din människa? Avslöjar det hur din business blommar?

Personligen så vill jag svara nej på frågorna, rent intellektuellt baserat, men jag vet att jag ibland ifrågasätter dem starkt själv, emotionellt. För visst ser det ut som om de med många följare har en stor fan base, och om man har en stor fan base så måste man ju vara bra. Det känns som logiskt. Så vad vet men egentligen..?

Men vad du som icke företagare måste veta är det enorma industrin bakom följare. Jag har fått många förfrågningar och erbjudanden om att köpa följare. Jag menar HALLÅ?

Och det finns en oskriven regel som säger att "Om du följer mig så följer jag dig". För det är nämligen så som också ex Instagram är uppbyggt (för företagare) - man måste faktiskt ha ett visst antal följare för att få fullständig tillgång till alla funktioner. Jag kommer nog aldrig få tillgång till dem. Jag har totalt missat (frivilligt) det här med att orka bry mig. Och jag blir lika glad någon väljer att följa mig. Massan är lockande men inte värdefull. Du som specifik följare är däremot värdefull - låt oss ha en bra kontakt.


Gilla/Kommentarer

Hur många engagerar sig i dina inlägg?

Speglar det sig via kommentarer och gillar hur väl du når ut?

Och man kan förresten köpa gilla också. Shit asså..

Personligen är jag en sån följare som sällan trycker på gilla eller kommenterar. Det är däremot större chans att jag gillar, för vad jag inte orkar med är att få notifikationer om alla andra som också kommenterar. Eller, som Instagram nu har, att jag får notifikationer om när han/hon som skrev inlägget kommenterar någon annans (!!??) kommentar.

Ergo - oftast orkar jag inte involvera mig. Så vad säger det om den jag följer? Jo just ingenting.

Han eller hon vet inte att jag verkligen ser, tar åt mig eller hur det kanske påverkar mig starkt i stunden.

Det går alltså aldrig att veta.

Men när du gillar och kommenterar mina inlägg som ger det ett värde. Det vill jag att du ska veta. Inlägg är ju som en kommunikation - de behöver en mottagare. Jag blir trots allt gladast när någon svarar på det jag sänder ut.


Dela vidare

Att dela vidare är också ett sätt som man tydligen kan mäta framgång i.

Blir dina inlägg delade så stärks tron om att du är bättre än medel. Ok..?

Jag delar hur mycket som helt. Bilder, roliga klipp och smarta citat. Men jag har aldrig tänkt på det mer än så.

Däremot om någon delar mina inlägg så blir jag genuint jätteglad.

Märkligt hur sociala medier får lov att spela våra (mina) sinnen sina spratt.


Marknadsföring

Ett riktigt aber. Jag hatar marknadsföring.

Överallt finns det instruktioner och "smarta knep" till att lyckas med sin digitala marknadsföring. Men jag har aldrig nappat. Jag har kanske tänkt tanken men så märker jag att jag ändå inte skulle klara av det. För tydligen så är det smartast att vara strategisk. Smartast är det att lägga upp bilder med en röd tråd, ex varje måndag morgon så bloggar jag eller att använda samma filter på sina bilder. Men gör jag så? Nope. Kan jag göra så? Omöjligt.

Jag är en reklamens mardröm - jag lägger upp bilder när jag känner för det, jag använder olika filter och jag har ingen som helst röd tråd. Eller en röd tråd är iofs att jag inte har någon ;)

Ibland avundas jag dem som gör det så fint, smart och strategiskt. Det ser så rent och städat ut. Så klart. Men i nästa stund så .. nä jag kan verkligen inte.



Jag tror att vi kan enas om att vi i alla fall ser dem som gör/har "allt rätt".

  • Tusentals följare

  • Flera hundra gilla

  • Frekventa delningar

  • Kommentarer från världens alla hörn

  • Sponsorer, samarbeten, köpta inlägg etc..


Så vart lämnar det oss som inte riktigt kan/vill/orkar göra "allt rätt"?

Kommer vårt budskap fram?

Tror våra följare att vi har mindre lönsamma verksamheter? HAR vi då per automatik mindre lönsamma verksamheter? (Svaret är nej).

Innebär det att alla dem som inte alls använder sociala medier snart konkar?

Och alla potenta följare som inte använder sociala medier - räknas inte dem alls?


Min bästa reklam har alltid varit mina klienter och yogis. Ingenting slår att någon rekommenderar någon.

Trovärdighet är det enda vi egentligen vågar lita på, "om hon säger att det är bra så är det bra".

Påminnelse är en annan faktor. Jag får också in många nya yogis genom att påminna om att mina kurser finns.

Att vara genuin - det enda sättet, tror jag. Jag hoppas så i alla fall. Jag vill tro att genom att vara sanna i oss själva så kommer belöningen till oss. Kanske behöver man inte kämpa så hårt.

Kanske är medvinden runt hörnet om man bara lutar sig tillbaka med sina hissade segel.


Så för att svara på min egen fråga och fundering:

Räknas bara social spegelbild?

Nej. Ibland är det till och med så att tomma tunnor skramlar mest.

Och hur du/jag/vi som följare beter oss kommer aldrig att kunna mätas. Inte helt.

Så vilka ser du? Vilka följer du? Engagerar du dig eller tittar du bara?

Hur tror du att andra gör?

Och till dig som är företagare - ta ett djupt andetag. Du är bra som du är och ingenting av värde mäts via sociala medier. Alltså ingenting! Ta en social paus om du vill, det gör liksom ingenting. Och om du inte är aktiv på sociala medier så njut av det.

Det är en djungel och alla olika djur måste finnas för att bidra. Tigrar, ormar, apor, fåglar etc..

Jag känner mig själv som en lat chimpans. Och jag gillar det.

Nu blir det kaffe.


Hepp!




75 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

vad känner du nu?

..mina morgontankar om kommunikation och vad som egentligen behöver sägas. känslor Jag pratar alltid om känslor - med alla klienter, på varje yogaklass och i all kommunikation utåt. Det är ju inte så

Hälsan på Gotland AB

Org.nr: 559085-8816
Innehar F-skattsedel
Swish 123- 69 159 04